Salgsbetingelser

Følgende salgs- og leveringsbetingelser gjelder for kjøp av varer fra Ritohobby.no

Org nr: 917 357 293

Telefonnummer: + 47 56 99 99 99

E-post: info@ritohobby.no

 

Alle avtaler inngås på norsk.

Angreretten gjelder for private forbrukere som handler via ritohobby.no. Angreretten gjelder ikke for næringsdrivende eller offentlige virksomheter og institusjoner mv.

Betaling

Vi mottar betaling med Visa, Visa Elektron, MasterCard, Maestro, MobilePay og ViaBill.  Pengene blir reservert på kundens konto ved kjøp. Vi trekker først pengene når ordren blir avsendt. Det er ikke mulig å trekke et større beløp enn det du har godkjent i forbindelse med kjøpet. 

Hvis kunden velger å få dellevert en restordre, trekker vi det fulle ordrebeløpet når første del av ordren sendes. 

På Ritohobby.no kan du også betale med:

Klarna Faktura (+ 29 kr. per kjøp)

Ved ovenstående betalingsmetoder (Klarna Faktura) tas det et gebyr for betaling på Ritohobby.no. Nedenfor er det angitt særskilte regler ved betaling med Klarna:

Klarna Faktura
Når du betaler med Klarna Faktura foregår kjøpet ditt trygt og enkelt. Du trenger ikke å oppgi kortopplysninger og du betaler først når du har mottatt varene dine.

Hva er Klarna Faktura?

Få varene dine før du betaler
14 dagers betalingsfrist
Du trenger ikke å oppgi kortopplysninger
14 dagers angrerett i forhold til gjeldende lovgivning
Last ned fakturaene dine fra Klarna.no
Mulighet for delbetaling
En avgift på 29 kr per kjøp tilkommer. Om betalingen uteblir ilegges det en påminnelsesavgift på 60,00 kr på fakturaen, samt morarenter på 8,20 %. Ved kjøpet foretas det en kredittvurdering som i særskilte tilfeller innebærer at kredittopplysninger innhentes. Personopplysningene håndteres i overensstemmelse med gjeldende lovgivning. Klarna behandler personopplysningene dine med det formål å utføre blant annet kundeanalyser, identifisering, kredittopplysning, markedsføring og bedriftsutvikling. Ved kundebehandling anvendes personnummeret ditt som kundenummer. Se Klarnas personvernspolicy for en nærmere beskrivelse av hvordan Klarna håndterer personopplysninger.

Det kreves kun avgift ved bruk av Klarna Faktura. Andre betalingsformer er avgiftsfrie.

Priser

Alle priser er inklusiv toll og mva. Kjøpet faktureres til den prisen som er opplyst på nettstedet på bestillingsdagen. Prisene endres løpende – ofte fra dag til dag.

Levering

Ved fullføring av ordrer innen kl. 19 på alle hverdager, vil varen bli sendt samme dag. Leveringstiden er normalt 2-5 virkedager. Leveringstiden vil framgå ved den enkelte varen. Er det minimum 1 stk. på lager vises leveringstiden til 2-5 dager. Hvis varen ikke er på lager i det ønskede antallet, vil vi førstkommende virkedag kontakte kunden og opplyse om forventet leveringstid.

Hvis det er bestilt en vare som ikke er på lager, vil kunden få beskjed så snart ordren behandles. Kunden kan da velge om hun/han vil bytte til en annen vare av samme prisklasse, vente til varen kommer på lager igjen eller angre kjøpet.

Alle priser er angitt i norske kroner (NOK). Fraktkostnadene kommer i tillegg til prisen. Kunden velger frakttypen på slutten av bestillingsforløpet.

Kunden vil motta en e-post fra Rito Aps når varen er sendt fra lageret.


Hvis du opplever synlig skade på pakken ved mottakelse, er det viktig at du straks rapporterer dette på leveringsstedet.

Vi sender til alle land i Europa (unntatt Sveits og Svalbard). Hvis du ønsker å bestille fra et land utenfor Norge, vennligst besøk vår danske nettside www.Rito.dk.

Levering med Helthjem:
Helthjem leverer pakker uten mottakers signatur.

Helthjem leverer pakken til adressen din der de mener den er trygg. Pakken kan derfor leveres til inngangsdøren, postkassen, boden, garasjen osv. Hvis Helthjem av en eller annen grunn ikke kan levere pakken på en trygg måte, kjører de pakken til nærmeste pakkeshop, og du får beskjed om hvor du kan hente pakken. Det er opp til sjåføren å vurdere om pakken kan leveres trygt til adressen.

Helthjem er erstatningsansvarlig så lenge pakken er i Helthjems varetekt. Når pakken er levert på din adresse, opphører Helthjems ansvar. Du er da selv ansvarlig hvis pakken kommer bort eller blir skadet, og du kan ikke kreve erstatning.

Helthjem leverer pakker i ca. 85 % av Norge. Hvis du bor i et område der Helthjem ikke leverer pakker, vil pakken din i stedet bli levert av Postnord.

Ubegrenset dagers returrett

Forutsatt at varen framstår 100 % som ny i original emballasje og i uskadd stand, kan du returnere varen inntil ubegrenset dager etter leveringen. Hent en returseddel her. Ved retur står kunden selv ansvarlig for å dekke kostnadene til forsendelsen. Lag din returetikett her


Det er samme prosedyre for bytting og retur av en vare. Den kjøpte varen sendes i retur til vår adresse, og når vi har mottatt returvaren og godkjent den, vil kjøpesummen bli refundert til ditt kredittkort. Typisk vil det ta inntil 2-3 virkedager å behandle returen din. Ønsker du varen i en annen størrelse/farge, må du lage en ny ordre på ritohobby.no. Omkostninger til returen dekkes av deg. 

Hvis vi vurderer at varen lukter røyk, matos, mugg, er fuktig eller på annen måte har tatt skade, kan vi ikke ta den i retur. Hvis kunden ønsker varen tilbake, må kunden selv betale for retur av varen. 

Returretten berører ikke kundens lovbestemte rett til å heve kjøpet. Se nedenfor.

Angrerett

Kunden har rett til å angre et kjøp uten begrunnelse innen 14 dager. 
Angrefristen utløper 14 dager etter den dagen kunden eller annen person (dog ikke posten) får varen i fysisk besittelse.

Hvis kunden har bestilt flere varer på en ordre, og vi ikke kan levere varene samtidig, løper angrefristen fra den dagen kunden eller annen person (dog ikke posten) får den siste varen på ordren i fysisk besittelse.

Hvis fristen for angreretten utløper på en helligdag, weekend, grunnlovsdag, julaften eller nyttårsaften, vil fristen forlenges til følgende hverdag.

Slik benytter kunden angreretten

Kunden angrer kjøpet ved å gi oss beskjed om dette via telefon på + 47 99 99 99, via e-post på info@ritohobby.no eller som brev sendt til Ritohobby, Postboks 19, 4855 Froland. Kunden kan angre et kjøp ved å nekte å ta imot pakken. Kunden må likevel gi oss beskjed hvis hun/han angrer et kjøp ved å nekte å ta imot pakken.

Kunden kan bruke lovens standard angreskjema, men dette er ikke obligatorisk. Angreskjemaet finnes her: https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/skjema-om-angrerett/id614564/

Angrefristen er overholdt hvis kunden sender melding om at han/hun angrer kjøpet, innen angrefristen utløper.

Tilbakebetaling av penger

Når kunden angrer en hel ordre, refunderer vi det samlede ordrebeløpet, herunder også de fraktkostnadene som kunden har betalt ved kjøpet. Hvis kunden angrer deler av ordren, vil vi kun refundere pengene for de returnerte varene.

Hvis kunden har valgt en leveringsform som er dyrere enn den billigste formen for levering som vi tilbyr, får kunden ikke merutgiften refundert.

Vi tilbakebetaler beløpet uten unødig forsinkelse og under alle omstendigheter senest 14 dager fra den datoen vi har mottatt kundens melding om at hun/han angrer. Vi kan likevel tilbakeholde tilbakebetalingen til vi har mottatt varene i retur, eller til kunden har sendt dokumentasjon på at varene er returnert.

Vi gjennomfører en slik tilbakebetaling med samme betalingsmiddel som kunden benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre kunden uttrykkelig har gitt tillatelse til en annen. Under alle omstendigheter pålegges kunden ingen former for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Prøving av varen og emballasje

Kunden hefter kun for eventuell forringelse av varens verdi som skyldes annen håndtering av varen enn det som er nødvendig for å fastslå varens egenskaper og funksjoner.

Kunden kan undersøke varen på samme måte som er tillatt i en butikk, men varen kan ikke tas i bruk. Hvis varen har vært tatt i bruk på en måte som ikke er tillatt i en butikk, og vi dermed ikke har mulighet for å selge den igjen, kan kunden forvente at vi trekker verdiforringelsen fra det beløpet som skal tilbakebetales. Hvis varen ikke lenger har en handelsverdi, vil kjøpsbeløpet ikke bli tilbakebetalt.

Vær oppmerksom på, at garn og andre varer som lukter av matos, røyk eller mugg normalt ikke kan selges igjen, og varen har derfor normalt ingen handelsverdi.
Vi ber våre kunder om å levere tilbake varen i originalemballasjen. Kunden bør også sørge for at varen er forsvarlig pakket inn når den blir sendt i retur. Kunden bærer risikoen for varene inntil vi mottar dem. Kunden må derfor beholde postkvitteringen samt eventuelt sporingsnummer.

Reklamasjon – hvis det er noe galt med varen

Hvis kunden kjøper en vare som er defekt eller har mangler, gjelder kjøpslovens regler.

Kunden kan reklamere over mangler eller defekter innen 24 måneder fra leveringstidspunktet. Dette kan gjøres ved henvendelse til vår kundeservice på e-post: info@ritohobby.no eller via telefon på + 47 56 99 99 99.

Kunden blir bedt om å opplyse, så detaljert som mulig, hva problemet er. Vi må motta et bilde av feil og mangler før kunden returnerer en defekt vare. Hvis vi ønsker å få den defekte/feilleverte varen returnert, vil vi informere om dette. Såfremt reklamasjonen er berettiget, og det er dokumentasjon på fraktomkostningene, vil vi tilbakebetale beløpet for kundens rimelige fraktomkostninger. 

Husk at varen alltid må sendes i forsvarlig emballasje. Ta vare på postkvittering inkl. opplysninger om fraktkostnader samt eventuelt sporingsnummer.

Reklamasjon må skje innen rimelig tid etter at varen er mottatt, og kunden er forpliktet til å undersøke varen snarest mulig etter mottak.

Klageadgang

Hvis vi ikke blir enige om behandling av reklamasjonen, kan kunden eventuelt sende en klage til Forbrukerrådet, Fred Olsens Gate 1, 0152 Oslo, Norge: https://www.forbrukerradet.no/

Klage kan sendes ved å fylle ut et klageskjema via https://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Retningslinjer for personvern

Kontaktopplysninger om den dataansvarlige

Ritohobby eies av Rito ApS:

Rito ApS
Cvr. nr. 25133803
Telefon nr. +45 71 99 98 44
E-post: info@rito.dk
Nettsted: www.rito.dk

Org nr: 917 357 293

Telefon: +47 56 99 99 99
E-post: info@ritohobby.no
Nettsted: www.ritohobby.no

Version: v19.c9.s2.l3